Het ondersteunen van kinderen met beperkingen, met als doel participatie in reguliere beweegactiviteiten verbeteren, is een kerntaak van kinderfysiotherapeuten. Kinderen met beperkingen bewegen namelijk beduidend minder dan leeftijdsgenoten zonder beperkingen, vanwege extra barrières zie zij ervaren, zowel persoonlijk als extern. Samen met het lectoraat Leefstijl van de HU heeft lectoraat Co-Design gewerkt aan een toolbox gevuld met gedragsmatige interventies, die kinderfysiotherapeuten en buurtcoaches kunnen inzetten bij kinderen met beperkingen en ouders.
We hebben hierbij ontwerpend onderzoek gedaan met design sprints: Korte gefocuste ontwerptrajecten van ongeveer een week, waarin een multidisciplinair team in een week een volledige ontwerpcyclus doorloopt, afgewisseld gebruikers- en gebruiksonderzoek in proeftuinen. De specifieke vraag waar wij ons met het lectoraat Co-Design op richtten was op welke wijze een systemisch perspectief bij kan dragen aan het ontwikkelen van toolbox voor kinderfysiotherapeuten.
LIVESTREAM op 20 oktober 10.00 – 11.00 uur
Hogeschool: Hogeschool Utrecht, Lectoraat Co-Design
Projectpartners: Hogeschool Utrecht: Lectoraat Leefstijl & Gezondheid, Lectoraat Co-Design, Lectoraat Participatie en Stedelijke Ontwikkeling. Whilhelmiona Kinderziekenhuis, Stichting Fitkids, Nederlandse Vereniging voor Kinderfysiotherapie, BOSK (vereniging voor ouders van kinderen met beperkingen), Kennniscentrum Sport, Special Heroes, DIO Design, 10 fusiotherapiepraktijken en 7 organisaties van buurtsportcoaches.
Financiers: SIA, RAAK en MKB
Contactpersoon: Remko van der Lugt, Lector Co-Design, codesign@hu.nl