Het lectoraat Interactive Narrative Design onderzoekt op welke manieren interactieve verhalen de complexiteit van hedendaagse maatschappelijke vraagstukken kunnen communiceren, bediscussiëren, begrijpelijk maken en betekenis geven. De vraag van zowel bedrijven, consumenten en de publieke sector naar dit soort interactieve verhalende producten en diensten neemt voortdurend toe. Ondanks die groeiende vraag staat de sector nog in de kinderschoenen. Het lectoraat wil dit veranderen door expertise op te bouwen op het vlak van best practices, ontwerpparadigma’s en pedagogie.
Project Improving Interactive Narrative Design
Samen met de game studio Wispfire hebben we een onderzoekstraject opgezet, ondersteund door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie. We hebben diverse evaluatiemethoden gebruikt om specifieke ontwerpprincipes te identificeren die de ervaring van agency van de speler verbetert. De uitkomsten van dit onderzoek worden geïmplementeerd in het derde en vierde deel van het interactieve historisch drama, Herald, beschikbaar op Steam.
Project Purposeful Interactive Narrative Design
Het project Purposeful Interactive Narrative Design is voortgekomen uit een samenwerking tussen onderzoekers van het HKU lectoraat Interactive Narrative Design en studenten van de opleiding HKU Games en Interactie. Daarnaast zijn leden van de stichting New Dutch Connections nauw betrokken geweest bij de uitvoering. Het project verkent de maatschappelijke waarde van interactieve verhalen door actuele thema’s op een interactieve manier invoelbaar te maken voor een publiek. De uitkomst van het project is een Augmented Reality (AR) ervaring, met de titel RSVP. Dit prototype is ontwikkeld om Nederlandse jongeren bewust te maken van de uitdagingen die migranten hebben wanneer zij naar Nederland komen.
Project Collecting and Sharing Design Conventions
Het lectoraat heeft in dit project een open platform (http://interactivenarrativedesign.org//DC/) voor ontwerpers en onderzoekers ontwikkeld waar zij ontwerpconventies voor interactive narratives kunnen delen en evalueren.
Hogeschool: Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU) , lectoraat Interactive Narrative Design
Contactpersoon: Hartmut Koenitz, Lector, hartmut.koenitz@hku.nl
https://www.hku.nl/OnderzoekEnExpertise/Lectoraten/InteractiveNarrativeDesign.htm